سگها به چه فکر می‌کنند/ تصاویری از فرآیند اسکن مغز سگها
دانشمندان با انجام اسکن ام آر آی مغزی سگها تلاش می‌کنند که بدانند وفادارترین حیوان دنیا به چه موضوعاتی فکر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال پیشرفت تجهیزات علمی و پزشکی دانشمندان می توانند از اسکنرهای ام آر آی برای بررسی درون ذهن انسانها استفاده کنند، اکنون آنها تصمیم گرفتند که ذهن سگها را مورد بررسی قرار دهند.

 

گریگوری برنز مدیر مرکز نوروپالسی دانشگاه اموری و محقق ارشد این تحقیقات مشاهده نخستین تصاویر مغزی از سگهای آزاد و کاملا هوشیار را بسیار شگفت انگیز توصیف کرد

به دنبال پیشرفت علم، درحالی که دانشمندان از اسکنرهای ام آر آی برای بررسی درون ذهن انسانها استفاده می‌کنند، اکنون آنها تصمیم گرفتند که ذهن سگها را مورد بررسی قرار دهند

این پرسش که سگها چه احساسی نسبت به انسانها دارند در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد اما تاکنون هیچ کس از فرآیند فکری سگها تا امروز تصویربرداری نکرده است.

نتایج این تحقیقات از سوی کتابخانه عمومی علم (Public Library of Science) منتشر می شود و نشان می دهد که چگونه مغز سگها به علائم دستی که صاحب آنها به آنها نشان می دهد واکنش نشان می دهند.

برنز اظهار داشت که این نتایج نشان دهنده این است که سگها به توجه بسیار دقیقی به تمام علائم انسانی دارند و این علائم ارتباط مستقیم با سیستم تشویقی سگ دارد.

مشخص نیست که سگ چه احساساتی حس می کند یا احساس می کند که آیا صاحبش خوشحال یا غمگین است. محققان در نظر دارند در اسکنهای بعدی خود این بخش از مغز سگها را مورد بررسی قرار دهند.

گریگوری برنز مدیر مرکز نوروپالسی دانشگاه اموری و محقق ارشد این تحقیقات مشاهده نخستین تصاویر مغزی از سگهای آزاد و کاملا هوشیار را بسیار شگفت انگیز توصیف کرد و اظهار داشت تا جایی که ما می دانیم هیچ کس تاکنون نتوانسته این تحقیق را انجام دهد. سگ نخستین حیوان اهلی شده محسوب می شود که تاریخ آن شاید به 10 هزار سال و حتی 30 هزار سال پیش بازگردد.

برای انجام این آزمایشها دو سگ طی چندین ماه آموزش دیدند که وارد دستگاه اسکنر شده و تا زمانی که محققان فعالیت عصبی آنها را اندازه می گیرند بی حرکت بمانند

دو سگ در این فاز از پروژه شرکت کردند. سالی سگ دو ساله از نژاد فیست است که برنز در 9 ماهگی وی را از یک پناهگاه نزد خود آورده بود. مک کنزی سگ سه ساله نژاد بوردر کولی است که توسط ملیسا کیت صاحبش تعلیم دیده بود.

هر دو سگ چندین ماه آموزش را برای رفتن داخل دستگاه اسکنر آموزش دیدند تا در طول مدتی که محققان از مغز آنها تصویر برداری می کنند آرام بمانند.

محققان قصد دارند فرآیندهای ذهنی سگها را با دنبال کردن این که کدام بخشها از مغز آنها توسط محرکهای مختلف فعال می شوند را رمزگشایی کنند. آنها امیدوارند که در نهایت بتوانند به پرسشهایی چون آیا سگها حس همدلی دارند؟ ، آیا سگها می دانند که صاحبانشان چه زمانی شاد و چه زمانی غمگین هستند؟ آنها چه تعداد زبان را درک می کنند؟ پاسخ دهند.



تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 13:48 | نویسنده : عاطفه |

دوستان عزیز خیلی متاسفم که نمیتونم درمورد روش نگهداری سنجاب ها واستون مطلبی بذارم چون به نظر من سنجاب یک حیوان وحشی آزاد هست و به هیچ عنوان ما حق نداریم اونا را مثل سگ یا گربه البته اون ها هم از مدل خانگی شون نگهداری کنیم!!



تاريخ : دو شنبه 17 تير 1392 | 11:33 | نویسنده : عاطفه |
خبرآنلاین: توریست فرانسوی بنام میشل واتسون در آبهای بریل دولفین صورتی نادری را پیدا کرده و عکسهای جالبی از آن گرفته است.

این موجود عجیب و غریب که در آبهای عمیق رود ریو نگرو خود را مخفی کرده بود با جهش در آبهای منطقه آمازون ، خود را نشان داد.

این دولفین رودخانه ای آمازون از نمونه های نادر در طبیعت است که بزرگترین در نوع خود به شمار می رود.

عکس: دلفین صورتی نادر در آبهای آمازون

عکس: دلفین صورتی نادر در آبهای آمازون







 

 


تاريخ : پنج شنبه 6 تير 1392 | 21:26 | نویسنده : عاطفه |

میهن استار:گاهی خبرهایی از گوشه و کنار جهان می شنویم که فقط انگشت به دهان می مانیم، مثلا اخیرا پروتزهایی ساخته شده است که به جای عضو از دست رفته یا فلج در بدن حیوانات قرار می گیرد یا مثل گچ عضو ناسالم را می پوشاند. این موفقیت در سال های اخیر، انقلابی در دامپزشکی به وجود آورده است. تمام این وسایل به بهبود زندگی میلیون ها حیوان کمک کرده، از عقاب گرفته تا فیل.

در اینجا می خواهیم چند تا از جالب ترین نمونه ها را با هم ببینیم:

 

  • اسب کوچکی به نام میدنایت :

این اسب کوچک وقتی به دنیا آمده، مادرزادی یک پای عقب نداشته. از آنجایی که صاحبانش با او به خشونت رفتار کرده بودند و از او زیاد کار کشیده بودند، ماموران قانون! میدیانت را از دست صاحبانش نجات دادند و به مرکز خیریه ای در تگزاس سپردند.

چند هفته ای از این ماجرا نگذشته بود که یک شرکت تولید پروتز که معمولا برای اعضای انسان پروتز می ساخت، قبول کرد که پای جدیدی برای این اسب کوچک بسازد.

پس از جاسازی این پای مصنوعی، این اسب چهار ساله توانست برای اولین بار در زندگی اش چهار نعل بدود.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • دلفینی به اسم فوجی :

دلفینی به اسم فوجی در آکواریوم اوکیناوا چرومی در ژاپن زندگی می کرد. این دلفین دچار بیماری شد و بیشتر قسمت های دمش را از دست داد و نمی توانست دیگر به درستی شنا بکند.

مسئولان آکواریوم با شرکت لاستیک سازی بریجستون در مورد ساخت پروتزی برای فوجی وارد مذاکره شدند . محققان بریجستون در مورد چگونگی حرکت دوباله دم فوجی مطالعه کردند که چگونه در سه جهت حرکت می کند و با همان روش هایی که لاستیک را طراحی می کنند، طراحی پروتز را شروع کردند.

پس از ساخت چند نمونه، یک دم لاستیکی سیلسکون محکم و ضد آب ساخته شد و پس از نصب این پروتز، این امکان برای فوجی ایجاد شد تا دوباره به راحتی شنا کند و مثل بقیه دلفین ها کامل از آب بیرون بپرد.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • عقاب سر سفید به اسم بیوتی :

چهار سال پیش عقابی آمریکایی در آلاسکا پیدا شد که از گرسنگی داشت می مرد. شکارچی قسمت بالایی نوک بیوتی را زده بود و او نمی توانست هیچ چیز جامدی بخورد و نیاز به کمک داشت.

گروه مهندسی با کمک اسکن های کامپیوتری از نوک واقعی عقاب به دنبال ساختن یک نوک مصنوعی بودند و به این منظور از قالب های دندانپزشکی استفاده کردند و قالب گرفتند و یک نوک پلاستیکی موقتی ساختند.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • سگی به اسم هوپا :

هوپا از این سگ های چند نژاده است. این سگ وقتی به دنیا آمد دو پای جلویی نداشت و اصلا نمی توانست درست راه برود.

یکی از دوستان صاحبش که دانشجوی هنر بود و بسیار حیوان دوست، یک وسیله چرخدار برای هوپا ساخت و ان را به بدن این سگ بست و کمک کرد تا هوپا درست راه برود.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • گربه ای به اسم اسکار:

اسکار در مزعه بوده که ماشین درو هر دو چنجه عقب این گربه را از بین می برد و بعد از ان اسکار در نوامبر ۲۰۰۹ تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

یک جراح ارتوپد در انگلیس سوراخ هایی را در استخوان های پای عقبی اسکار ایجاد می کند و قلاب هایی از جنس تیتانیوم در ان کار می گذارد.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • زرافه ای به اسم  هوپ :

در جولای ۲۰۱۰ در باغ وحش توپکا به دنیا آمد، سم این زرافه چنان نابهنجار بود که مفصل پایینی اش ۹۰ درجه خم می شد و نزدیک بود از جا دربیاید.

چون این بچه زرافه اصلا نمی توانست روی پاهایش بایستد، دو ساعت پس از تولدش کفش های طبی خاصی برایش قالب گیری کردند. این کفش های طبی با سیستم تاندون خارجی ساخته شده بودند تا سم ها درست قرار بگیرند.

این کفش ها مثل کفش های طبی آدم ها توانست نقص مادرزادی هوپ را جبران کند.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • بچه فیلی به اسم موشا :

موشا اولین فیلم در دنیا است که پای مصنوعی دارد.

موشا وقتی هفت ماهه بود  پایش روی مین رفت و در این هنگان او را به بیمارستان فیل ها در تایلند منتقل کردند. در آنجا پزشکان نگران بودند که وقتی سنش بالا بود، رشد بیشتری می کند و سنگین تر می شود و اگر نتواند راه برود، قطغا می میرد.

آنها تصمیم گرفتند یک پای مصنوعی برای او بسازند. در سال ۲۰۰۷ مرکز پروتز جی واکات موفق شد یک پای مصنوعی برای موشا بسازد و البته آن قدر محکم و بادوام که بتواند وزن او را تحمل کند.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

  • سگی به اسم ناکی :

ناکی اولین سگ دنیاست که هر چهار پنجه اش پروتز است.

دولت به دلیل بدهی، خانه صاحبان این سگ را ضبط کرده بود و آنها مجبور شدند خانه را تخلیه کنند و این سگ را هم همراه خانواده اش در زمستان سرد و سخت رها کردند. مادر می میرد و ناکی کوچک وارد چاله آب یخ زده ای در زیر زمین می شود و چهار چنجه اش دچار سرمازدگی شدید می شود.

یک متخصص دامپزشکی مسئولیت ناکی را بر عهده می گیرد و تصمیم می گیرد برای ناکی چهار پروتز تهیه کند.

حیوانات معلول همه در این باغ وحش !+تصاویر

 

منبع:گویا آنلاین



تاريخ : دو شنبه 3 تير 1392 | 11:48 | نویسنده : عاطفه |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.