خوکچه هِندی جانوری است که انگلیسی‌ها آن را خوک گینه (Guinea pig) می‌نامند.اما این حیوان نه به خوکها ربطی دارد نه به هندوستان نه حتی به گینه؛ بلکه این حیوان جونده‌ای خون گرم است که از خویشاوندان خرگوش به‌شمار می‌آید.

خوکچه هندی بومی آمریکای جنوبی است و بسیار پیش‌تر از آنکه اسپانیایی‌ها به آمریکا قدم بگذارند اینکاها این حیوان را دست‌آموز کرده بودند و حتی از گوشت آن خوراکی تهیه می‌کردند و در مراسم مذهبی و طب سنتی از آن استفاده می‌کردند. بعد از کشف قاره آمریکا این حیوان در قرن ۱۶ به اروپا نیز راه یافت و حتی در اروپا نیز آن را می‌خوردند.در حال حاضر تنها اهالی کشور پرو از آن تغذیه می‌کنند.

شکل ظاهری

خوکچه هندی جونده بزرگی است.وزنش بین ۷۰۰ گرم تا ۱٫۲۰۰ کیلوگرم متغیر است و ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر درازا دارد.دم ندارد و گوشهای برهنه و گرد و کوچکی دارد.در پاهای پیشین آن چهار انگشت و در پاهای عقبی آن سه انگشت وجود دارد و از سر هر یک از انگشتان نیز چنگال پهنی برآمده‌است. معمولاً به طور میانگین چهار تا پنج سال عمر می‌کنند اما در شرایط خوب تا ۸ سال هم عمر کرده‌اند.طول عمر یک خوکچه هندی که در کتاب رکوردها ثبت شده‌است ۱۴ سال و ۱۰ ماه و ۲ هفته بوده‌است.

عادات

در طبیعت دیگر این حیوان وجود ندارد و فقط چند نوع دیگر آن هنوز وجود دارند.در اسارت حیوانی آرام می‌باشد.در طبیعت خوکچه‌های هندی در گروههایی متشکل از چند ماده و یک نر جوان زندگی می‌کنند و مادامی که برای خود لانه‌ای حفر نکرده باشند در لانه دیگر حیوانات زندگی می‌کنند و هنگام تاریک روشن هوا برای تغذیه از لانه خارج می‌شود.این حیوانات حافظه خوبی دارند و جای غذاها را به خوبی به یاد می‌آورند.آنها نمی‌توانند از جایی بالا بروند و فقط می‌توانند از موانع کوتاه بپرند.همچنین آنها خیلی فرز نیستند.خوکچه هندی به سرعت می‌ترسد و از جای خود فرار می‌کند. نرها با یکدیگر خصمانه رفتار می‌کنند و گوشهای همدیگر را گاز می‌گیرند و در برابر هم موهایشان را پف می‌دهند و جیغ می‌زنند.وقتی تحریک و عصبانی شوند پیاپی به هوا میپرند.همچنین خوکچه هندی شناگر ماهری است.حس بینای در آنها بسیار ضعیف است اما حواس دیگر مانند بساوایی و بویایی بسیار پیشرفته‌است.همچنین آنها با اصواتی به صورت بسیار ابتدایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

مانند بیشتر جونده‌ها این حیوان نیز دائما خود را تمیز می‌کند٬ماده سفید شیری رنگی از چشمانشان ترشح می‌شود که آن را به موهایشان می‌مالند و خود را تمیز می‌کنند.بعضی وقتها نرها در گروه موهای یکدیگر را تمیز می‌کنند البته این بخاطر رعایت سلسله مراتب قدرت در گروه می‌باشد.

حیوان ماده در طول سال می‌تواند باردار شود اما معمولاً در فصل بهار زایمان می‌کند.معولا در هر زایمان تا ۵ نوزاد می‌تواند بدنیا بیاورد



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 21 فروردين 1392 | 14:49 | نویسنده : عاطفه |

روح حيوانات پس از مرگ چي ميشه؟

براساس تحقيقات فلاسفه اسلامى، گياهان و حيوانات نيز روح وبه تعبير ديگر نفس دارند. البته روح يا نفس آنها متفاوت با نفس انسان است و نفس گياه نيز متفاوت با نفس حيوان است.
درباره حشر حيوانات در آخرت از بعضى آيات چنين به دست مى‏آيد كه حيوانات در آخرت محشور مى‏شوند. در اين که حيوانات و گياهان و حتي جمادات داراي روح و حرکت مي باشند ترديدي نيست. اما اين که همه اينها در قيامت محشور شوند ضرورت ندارد زيرا قيامت صحنه حسابرسي و بهره گيري از مسؤوليت هاست.
اگر ساختار فکري ما تنها براساس علوم تجربي و طبيعي و يا فلسفي باشد «قانون بقاء ماده و انرژي» و يا «موجود معدوم نمي شود» را مطرح مي کنيم و لذا نابودي را محال مي دانيم.
اما اگر علاوه بر دانش تجربي و فلسفي، مبناي معرفتي و عرفاني داشته باشيم مي توانيم بگوييم خداوند توانايي آفرينش هر جهاني را متناسب با مقتضيات آن را دارد و همان طور که مي تواند با فرمان «کن فيکون» (بقره، آيه 117) باش پس مي باشد. ( باش پس مي شود) موجودي را بيافريند.
با قطع فيض از موجود مي تواند تمام قالب هاي آن را بشکند «يوم تبدل الارض غير الارض والسموات؛ روزي که زمين به غير اين زمين و آسمان ها (به غير اين آسمان ها) مبدل مي گردد» (ابراهيم، آيه 48).
لذا وقتي نظام دنيا دگرگون مي شود، آن چه که به مقتضاي نظام آخرت لازم است تحقق مي يابد و ضرورتي ندارد عين همان سنگ ها با عين همان گياهان و يا حيوانات محشور شوند و روح و حرکت آن موجودات که به وسيله فرشتگان تدبير مي شود «فالمدبرات امرا...؛ و کار (بندگان) را تدبير مي کند» (نازعات، آيه 5). همچنان باقي هستند بدون اين که نياز به تقسيم و انقسام به تعداد موجودات داشته باشند.
براي توضيح بيشتر نسبت به حيوانات توجه شما را به متن زير جلب مي کنيم.

1. آيا رستاخيز براى حيوانات هم وجود دارد؟
شك نيست كه نخستين شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و بدنبال آن تكليف و مسئوليت است، طرفداران اين عقيده مى‏گويند مداركى در دست است كه نشان مى‏دهد حيوانات نيز به اندازه خود داراى درك و فهمند، از جمله:
زندگى بسيارى از حيوانات آميخته با نظام جالب و شگفت‏انگيزى است كه روشنگر سطح عالى فهم و شعور آنها است كيست كه درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجيب آنها و نظام شگفت‏انگيز لانه و كندو، سخنانى نشنيده باشد، و بر درك و شعور تحسين‏آميز آنها آفرين نگفته باشد؟ گرچه بعضى ميل دارند همه اينها را يك نوع الهام غريزى بدانند، اما هيچ دليلى بر اين موضوع در دست نيست كه اعمال آنها به صورت ناآگاه (غريزه بدون عقل) انجام مى‏شود.
چه مانعى دارد كه اين اعمال همانطور كه ظواهرشان نشان مى‏دهد ناشى از عقل و درك باشد؟ بسيار مى‏شود كه حيوانات بدون تجربه قبلى در برابر حوادث پيش‏بينى نشده دست به ابتكار مى‏زنند، مثلاً گوسفندى كه در عمرش گرگ را نديده براى نخستين بار كه آن را مى‏بيند به خوبى خطرناك بودن اين دشمن را تشخيص داده و به هر وسيله كه بتواند براى دفاع از خود و نجات از خطر متوسل مى‏شود.
علاقه‏اى



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 4 فروردين 1392 | 13:40 | نویسنده : عاطفه |

سمندر سیاه آلپ با نام علمی( Alpine Salamander (Salamandra atra یک سمندر براق میباشد که در شرق و مرکز رشته کوههای آلپ و در بلندی های بالای 700 متر یافت میشود.سمندر بزرگسال بین 9 تا 14 سانتی متر درازای آن میباشد و طول عمر آنها کمتر از 10 سال میباشد.این جانور یک دوزیست و زنده زا( ovoviviparous amphibian) میباشد.(جانورى که دردرون شکم تخم مى گذارد و بچه خود را درهمان جا ازتخم بیرون مى آورد).

این سمندر دارای طولانی ترین دوره بارداری میباشد که در بلندیهای 650 تا 1000 متری بارداریش 2سال و در بلندی های 1400 تا 1700 متری بارداریش 3 سال طول میکشد

                                             

کدام حیوانات هوش بیشتری دارند؟

گفته می شود که شامپانزه، دلفین، نهنگ و خوک از باهوش ترین حیوانات هستند.
هوش حیوانات موضوعی است که از دیرباز ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. هم اکنون دهها مؤسسه علمی و تحقیقی در این زمینه پژوهش می کنند. دانشمندان در سالهای اخیر جوانب بیشتری از این موضوع را روشن کرده اند.
تحقیقات و آزمون های زیادی در زمینه قدرت حافظه و توانایی های مغزی حیوانات صورت گرفته است. گفته می شود که شامپانزه، دلفین، نهنگ و خوک از باهوش ترین حیوانات هستند.
سال گذشته سگی به نام ریکو رکورد باهوشی را شکست. او می توانست با شنیدن نام اشیاء گوناگون، تا ۲۵۰ شیئی را شناسایی کند.
شامپانزه برای برداشتن موزی که بالای سر اوست، چند جعبه را روی هم قرار می دهد.
بعضی از حیوانات مانند اسب قادر به شمارش چند عدد هستند. اما دانشمندان عقیده دارند که توانایی هایی مانند شمردن اعداد و خواندن در انحصار ذهن انسانی است، زیرا این دو قابلیت به زبان وابسته هستند.
نکته مهمی که سیرک بازان به خوبی به آن واقف هستند این است که "هوش" حیوانی به غریزه وابسته است و تنها در ازای "پاداش" به کار می افتد.
طوطی خیلی باهوش نیست!
بنا به نتایج تحقیقی که در یک کنفرانس علمی در واشنگتن عرضه شد، یک دانشمند کانادایی در مطالعه رفتار پرندگان به نتایج تازه و غیرمنتظره ای رسیده است. پرندگان برای رسیدن به طعمه درجات گوناگونی از هوش و زرنگی را نشان می دهند.
طوطی مغز نسبتا درشتی دارد. او قادر به تکرار اصوات و کلمات است، که به قابلیت سخن گویی این پرنده تعبیر می گردد. اما طوطی در چند آزمون رد شده است.
طوطی نزد انسانها از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما در واقع این علاقه ربطی به هوش این حیوان ندارد. در برابر، مردم کلاغ را دوست ندارند، چون سیاه است و قیافه زشتی دارد. آزمون نشان می دهد که کلاغ، دارکوب و عقاب باهوش ترین پرندگان هستند

                                         

سریع ترین حیوان روی زمین:
یوزپلنگ وحشی
سرعت:113 کیلومتر در ساعت



سریع ترین ماهی:ماهی بادبانی
سرعت:110 کیلومتر در ساعت




سریع ترین پرنده:spine tailed swift
سرعت:171 کیلومتر در ساعت

                                 

طبقه بندی 10 حیوان عجیب

یک سایت خبری روسی انگلیسی زبان اقدام به طبقه بندی 10 جانور بسیار عجیب دنیا کرده است که دراین طبقه بندی حیواناتی معرفی می شوند که بینی بسیار بزرگ و یا پوزه ستارهای دارند.
[] در نقاط ناشناخته دنیا هنوز جانوران بسیاری وجود دارند که نه تنها کمیاب هستند بلکه ظاهری منحصر به فرد دارند. به همین منظور سایت"پراودا" 10 گونه از جانداران روی زمین را که ظاهری بسیار عجیب دارند طبقه بندی کرده است. رتبه اول این طبقه بندی جانوری به نام "آکسولوتل" (axolotl) است. این جانورنوعی سمندر است که در دریاچه "خوشیمیلکو" در مکزیک زندگی می کند. این گونه که از نوزاد کرمی شکل به بلوغ می رسد در حدود 25 سانتیمتر طول دارد و دوحلقه آبششی در اطراف سر دارد. این جانور قادر است بخشهایی از بدن خود راترمیم کند. "آکسولوتل" یک جانور شکارچی شب بیدار است. پرخوری این جانوربسیار معروف است. ]این حیوان از ماهیهای کوچک تغذیه می کند و به دلیل آلودگیهای محیط زیست به عنوان یک گونه در حال انقراض معرفی می شود. در رتبه دوم این طبقه بندی،خرگوش مودار قرار گرفته است. این گونه به دلیل داشتن موهای زیاد خود شهرت دارد. خاستگاه اولیه این گونه ترکیه است. این حیوان یک پوشش خز دارد که طول آن می تواند به هشت سانتیمتر برسد. این پوشش خز، گونه، گوش و پیشانی خرگوش را می پوشاند.        [] سومین حیوان معرفی شده در این طبقه بندی نوعی میمون بایک بینی بسیار بزرگ است. این بینی به خصوص در نرها بزرگتر است و در نمونه های سالمندتر حتی می تواند به 17 سانتیمتر نیز برسد. این حیوان در حدود 70سانتیمتر قد دارد و در جنگلهای حاره ای بورنئو زندگی می کند.
                                 

حیوانات رکورد دار

این سوسک ( سوسک کرگدن ) در مقایسه با یک فیل ، موجود  کوچکی به نظر می رسد ، اما نباید قدرت آن را دست کم گرفت . این سوسک که قویترین موجود جهان لقب گرفته ، می تواند 850 برابر وزن خود را تحمل کند . اگر انسان چنین توانی داشت ، قادر بود باری به وزن 59 تن را بلند کند .

http://animals.nationalgeographic.com/s ... tle-ga.jpg


غوک جهنده یا ساس تف رکورد پرش در کتاب ها را از آن خود کرده . این حشره ریز 0.2 اینچ ( 6 میلیمتر ) است. اما می تواند  در مدت کوتاهی 28 اینچ ( 70 سانتی متر ) به هوا بپرد ( مانند تیر از کمان رها شده ) . یک انسان با این توانایی می توانست 690 پا 210 متر  بپرد .

http://animals.nationalgeographic.com/s ... per-ga.jpg


در سال 2005 کوسه سفید نام خود را در کتاب رکوردها ثبت کرد . این کوسه از آفریقا تا استرالیا 20000 کیلومتر  مهاجرت کرد.

http://animals.nationalgeographic.com/s ... ark-ga.jpg


یوزپلنگ ( چیتا ) رکورد سریعترین موجود را در بین حیوانات مال خود کرده است . این حیوان با سرعت 96 کیلومتر در ساعت می دود . و می تواند در 3 ثانیه سرعتش را به بالاترین حد برساند .

http://animals.nationalgeographic.com/s ... tah-ga.jpg


این پرنده در سال 2007 رکورد طولانی ترین مهاجرت را از آن خود کرد . از آلاسکا تا زلاند نو بدون توقف برای غذا 11.500 کیلومتر پرواز کرد . این پرنده بیش از 50 درصد وزن کم کرده بود .

 

                               



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 2 فروردين 1392 | 18:46 | نویسنده : عاطفه |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.