.

قرار است یک جفت شیر آسیایی به جمع حیوانات باغ وحش ارم تهران اضافه شود. باغ وحش بدنام تهران که لقب «ایستگاه پایانی گربه سانان بزرگ» را نیز یدک می کشد این بار در ادامه توسعه طرح های حیوان آزارانه در پی وارد کردن یک جفت شیر ایرانی است.
در مطلبی که در صفحه فیسبوک باغ وحش تهران منتشر شده به سابقه شیر ایرانی اشاره شده است و گفته شده حضور این شیرها در ایران پایانی بر «عنوان شیر هندی» است. همچنین در بخشی از این خبر به مراحل اخذ مجوز برای حضور شیرها در ایران اشاره شده و گفته شده «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» موسوم بهEAZA و «برنامه گونه‌های در خطر انقراض» موسوم به EEP اجازه حضور شیرها را در ایران داده اند.

متن خبر به شکلی است که برای مخاطب عام بسیار هیجان انگیز است و خبر ورود نماد ملی و شیر دشت های ایران می تواند غرور انگیز باشد، همچنین نام بردن از چند موسسه و برنامه اروپایی می تواند حامیان محیط زیست و دوستداران حیوانات را گمراه کند و اینگونه تصور کنند که همه چیز به بهترین شکل ممکن در حال انجام است.

 

در این خصوص لازم است نکاتی برای آگاهی عمومی مورد توجه قرار گیرد:

نخست: وارد کردن شیر آسیایی به ایران هیچ ارزش حفاظتی ندارد و این حیوانات در بهترین حالت در باغ وحش قابل تکثیر هستند و به دلیل از بین رفتن زیستگاهشان امکان انتقال به طبیعت را ندارند.

دوم: آمدن  یا نیامدن شیر آسیایی به باغ وحش ارم تاثیری بر نام این حیوان ندارد. نام علمی شیر آسیایی (Panthera leo Persica) نشان دهنده ریشه ایرانی این حیوان است و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست. البته به دلیل اینکه این حیوان در طبیعت ایران منقرض شده است و تنها در هند زندگی می کند، گاهاً  در کشور هندوستان عنوان شیرهندی به این گونه اطلاق می شود اما این موضوع مربوط به عوام است و گروه های زیست محیطی و دانشگاهی از عنوان شیر آسیایی استفاده می کنند. 
در اینجا ببینید در تقویمی که سال جدید میلادی توسط صندوق جهانی طبیعتWWF)  ( به عنوان بزرگترین تشکل زیست محیطی دنیا طراحی شده است از عنوان «شیر آسیایی» و نام علمی صحیح آن که نشانه ریشه ایرانی آن است استفاده شده است:
http://goo.gl/UTOHkD

سوم: در خبر باغ وحش ارم به گروه EAZA  و برنامه EEP  اشاره شده و آمده که این انتقال تحت نظر آنهاست و آنها استانداردهای باغ وحش ارم تهران را تایید کرده اند.

اما به راستی EAZA  چیست؟ European Association of Zoos and Aquaria یا همان  «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» همانطور که از نامش پیداست یک موسسه اروپایی است که در زمینه باغ وحش و آکواریوم ها فعالیت می کند و مجموعه ای از باغ وحش ها و آکواریوم ها در سراسر جهان را شامل می شود و با دریافت حق عضویت خدماتی به این باغ وحش ها می دهد. این گروه در راستای اهداف باغ وحش ها فعالیت می کند و تامین کننده منافع باغ وحش های مورد تایید خود است. ناگفته پیداست که این اهداف به هیچ وجه در راستای «حقوق حیوانات» نیست و بر اساس رویکرد باغ وحش ها تامین کننده منافع مالی با استفاده از نمایش حیوانات و خرید و فروش حیوانات است.

در حالیکه گردانندگان باغ وحش  بدنام ارم با افتخار خبر از عضویت افتخاری در EAZA می دهند و ورود گونه های جدید را تحت نظارت این موسسه می دانند یک جستجوی ساده در اینترنت کافیست تا نشان دهد EAZA  چه جایگاهی در بین حامیان حقوق حیوانات در جهان دارد.

این خبرها و گزارش ها را ببینید:
سخنگوی این موسسه EAZA سال گذشته اعلام کرد که سالانه حدود 3000 تا 5000 حیوان سالم در باغ وحش های عضو این موسسه کشته می شوند. اینجا را ببینید:
http://goo.gl/U4YMhH

ماریو، زرافه ای که سال گذشته در باغ وحش کپنهاگ کشته شد بر اساس استانداردهای موسسه EAZA کشته شده بود. اینجا را ببینید:
http://goo.gl/yWbKZF

این پتیشن که بر علیه عملکرد غیراخلاقی «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» در برخورد با حیوانات در 347 باغ وحش عضو خود تهیه شده را بخوانید. در این پتیشن آمار حیرت آوری از کشتار حیوانات در باغ وحش های زیر مجمووعه EAZA ارائه شده است:
http://goo.gl/7FhWk6

این خبر که در مورد کشتار هزاران حیوان در باغ وحش های تحت حمایت EAZA در سراسر اروپا است را هم ببینید:
http://goo.gl/LEqasq

در این کمپین از EAZA  خواسته شده دست از کشتار حیوانات سالم در باغ وحش های خود بردارد:
http://goo.gl/ZYdQzo

گزارش تکان دهنده خبرنگار مخفی نشریه ساندی تایم از تجارت مخفی حیات وحش در باغ وحش های اروپایی و تشویق EAZA به کشتن حیوانات بلا استفاده بر اساس منافع مادی را اینجا بخوانید: 
http://goo.gl/eMxGMq

گفتگوی مدیر اجرایی EAZA را در دفاع از کشتار حیوانات مازاد در باغ وحش ها و ادامه این سیاست در آینده را اینجا بخوانید:
http://goo.gl/k7LY4D

مطالب در این خصوص و عملکرد کاسب کارانه «موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها» در اینترنت بسیار زیاد است. مروری بر این مطالب به خوبی ماهیت موسسه اروپایی باغ‌ وحش‌ها و آکواریوم‌ها را آشکار می کند و نشان می دهد این موسسه در خدمت اهداف تجاری اعضای خود است و «حقوق حیوانات» و «رفتار اخلاقی» با حیوانات اهمیتی برای این موسسه و اعضای آن ندارد. در حالیکه حامیان حقوق حیوانات در سراسر جهان و بویژه اروپا از مخالفان سیاستهای اجرایی EAZA هستند اینک باغ وحش ارم با افتخار اعلام می کند که به عضویت افتخاری این موسسه در آمده و در پاسخ به اعتراضات ، عضویت و نظارت در EAZA  را مطرح می کند.

امروزه با وجود اینترنت و گسترش اطلاعات، دوره ی عوامفریبی به سر آمده و تخلفات انجام شده را نمی توان در پس عناوینی همچون موسسات اروپایی و یا اصطلاحات و نامه هایی به زبان انگلیسی مخفی کرد. آنچه که باغ وحش ارم رویای آن را در سر می پروراند عایدی جز درد و رنج برای حیوانات ندارد، حیواناتی که در صورت لزوم کشته می شوند تا منافع مالی باغ وحش حفظ شود.

سکوت امروز دستگاههای مربوط و بویژه سازمان حفاظت محیط زیست می تواند باعث رنج و اندوه بسیاری از حیوانات بی پناه در باغ وحش های ایران شود.

مطالب مرتبط:

پرونده «باغ وحش» در وبلاگ دوستداران حیوانات و محیط زیست

پرونده «باغ وحش» در دیده بان حقوق حیوانات



تاريخ : چهار شنبه 13 خرداد 1394 | 13:48 | نویسنده : عاطفه |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.